چکیده :
برای تعیین عملکرد راه می توان از پارامتر های مختلفی نظیز حجم، سرعت، ایمنی، وضعیت روسازی استفاده کرد. یکی از این پارامتر های مرتبط با ایمنی تعداد تصادفات می باشد. تحقیقات بسیاری درباره بررسی روابط بین پارامترهای محتلف راه و تعداد تصادفات صورت گرفته است ولی در زمینه پارامتر های مختلف روسازی راه و بررسی آن بر سطح عملکردی راه ( خصوصا شاخص های گوناگون تصادفات ) مطالعات جامع و کافی خصوصا در ایران صورت نگرفته است. در مطالعاتی که تا کنون صورت گرفته است، ارتباط نرخ تصادفات با فراوانی تصادف در حیطه تعداد باند ها، عرض باند، وجود خط میانه نوع خط میانه، عرض شانه، AADT، چگالی دسترسی، تعداد تقاطع های مشاهده شده در هر بخش جاده، محدودیت سرعت، درجه قوس قائم، قوس افقی، طول قطعه راه، وضعیت آب و هوا، زمان هر روز هفته و سایر متغیر های موثر پرداخته اند. در این رساله سعی شده است که پارامتر های مختلف روسازی یکی از راه های کشور مورد بررسی قرار گیرد و رابطه آن با شاخص های مختلف تصادفات بدست آید. در این راستا محور مشهد &ndash باغچه، باغچه &ndash تربت حیدریه تا سه راهی شادمهر از لحاظ پارامتری موثر در وضعیت روسازی راه مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا راه مذکور به قطعات دلخواه تقسیم شده و در هر قطعه به بررسی خرابی های روسازی پرداختیم و شاخص وضعیت روسازی PCI را در هر قطعه بدست آوردیم. در این راستا عرض خطوط، تعداد خطوط، عرض و نوع شانه و ضخامت روسازی میز تعیین گردیده است. سپس پارامترهای موثر در ایمنی و تصادفات که شامل وضعیت ایمنی راه، میانگین ترافیم روزانه ( ADT ) و نرخ تصادفات می باشد برای مسیر جمع آوری گردید. در این راستا با استفاده از پایگاه داده های اطلاعاتی استخراج شده در مسیر مورد مطالعه، اثر پارامترهای وضعیت روسازی بر تصادفات و ایمنی مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از روش های تحلیل آماری و رگرسیون به کمک نرم افزار SPSS و STATA مدل های ریاضی که بتواند رابطه بین وضعیت روسازی راه و نرخ تصادفات راه را نشان دهد. برای مسیر مذکور بدست آمده است. با توجه به نتایج خروجی و آزمون های آماری، مدل کرافت برای نرخ تصادفات و مدل دو جمله ای منفی برای تعداد تصادفات پیشنهاد گردید. در گام بعد آنالیز حساسیت روی مدل ها صورت گرفته و روابط بین متغیر های مستقل و وابسته تعیین شده و نتایج نهایی از آن استخراج گردید. نتایج حاصل از مدل سازی نشان می دهد که کمی عرض جاده . عریض بودن شانه آسفالتی راه، از مهمترین عوامل موثر در وقوع تصادفات جاده ای در محور مشهد &ndash باغچه و باغچه &ndash تربت حبدریه تا سه راهی شادمهر می باشد و پس از آن خرابی های سطح رویه راه ( که با شاخص PCI ارزیابی می شود ) و ADT عامل های موثر بعدی در نرخ تصادفات می باشد. همچنین بیشترین عامل موقر در تعداد تصادفات در این محور، عرض شانه راه و سپس عرض روسازی و شاخص PCI در این محور می باشد.
فهرست :
چکیده
مقدمه
فصل اول : کلیات
۱-۱ تعریف مساله
۱-۲ نیاز به مطالعه در مورد مساله
۱-۳ اثرات مهم مطالعه روی مساله
۱-۴ اهداف و فرضیات
۱-۵ محدودیت های چارچوب تز
فصل دوم : کاوش در متون
۲-۱ مقدمه
۲-۲ طبقه بندی موضوع
۲-۳ بررسی تز های داخلی
۲-۳-۱ بررسی رابطه تعداد تصادفات با پارامتر های سرعت
۲-۳-۲ بررسی رابطه تعداد تصادفان با متغیر های روسازی
۲-۴ بررسی مقالات داخلی
۲-۴-۱ بررسی تاثیر مشخص سطحی روسازی
۲-۴-۲ بررسی تاثیر ناهمواری ها
۲-۴-۳ بررسی رابطه نشانه خدمت دهی روسازی با تصادفات
۲-۵ بررسی مقالات و پروژه های خارجی
۲-۵-۱ متغیر های وابسته
۲-۵-۲ متغیر های مستقل
فصل سوم : روش تحقیق
۳-۱ روش به کار رفته و دلایل آن
۳-۲ دستورالعمل جمع آوری اطلاعات
۳-۳ تعاریف و نشانه های ریاضی
۳-۳-۱ مدل رگرسیون چندگانه
۳-۳-۲ مدل رگرسیون کرافت
۳-۳-۳ مدل رگرسیون نمایی
۳-۳-۴ مدل رگرسیون پواسون
۳-۳-۵ مدل رگرسیون دو جمله ای منفی
۳-۳-۶ مدل رگرسیون صفر آماسیده
۳-۴ ارائه مباحث ضروری
۳-۴-۱ آزمون فرضیه
۳-۴-۲ آزمون همبستگی
۳-۴-۳ آزمون دوربین &ndash واتسون
۳-۴-۴ مقدار لوگ در ستنمایی ( LOG LIKELIHOOD )
۳-۴-۵ آزمون نسبت در ستنمایی ( LR )
۳-۴-۶ معیار اطلاعات آکادیک ( AIC )
۳-۴-۷ آماره آزمون وونگ
۳-۵ برنامه کامپیوتری استفاده شده
فصل چهارم : جمع آوری اطلاعات
۴-۱ مقدمه
۴-۲ مطالعات عمومی منطقه
۴-۲-۱ استان خراسان رضوی و موقعیت جغرافیایی آن
۴-۲-۲ وضعیت اقلیمی
۴-۲-۳ راهها
۴-۳ شرح مسیر
۴-۳-۱ مسیر جاده قدیم مشهد &ndash باغچه
۴-۳-۱-۱ روستا های موجود در مسیر
۴-۳-۱-۲ طبقه بندی مسیر عبور راه
۴-۳-۱-۳ وضعیت شانه ها و عرض مسیر
۴-۳-۱-۴ وضعیت شیروانی ها و قنو های محور
۴-۳-۱-۵ علایم ایمنی و گاردریل ها
۴-۳-۲ شرح مسیر سه راهی باغچه &ndash شادمهر
۴-۳-۲-۱ طبقه بندی مسیر باغچه &ndash تربت حیدریه
۴-۳-۲-۲ روستا های موجود در مسیر باغچه &ndash تربیت حیدریه
۴-۳-۳ شرح مسیر تربت حیدریه تا سه راهی شادمهر
۴-۳-۳-۱ طبقه بندی مسیر تربت حیدریه &ndash شادمهر
۴-۳-۳-۲ روستاهای موجود در مسیر تربت حیدریه &ndash شادمهر
۴-۳-۳-۳ بررسی وضعیت شانه ها
۴-۳-۳-۴ قنو ها
۴-۴ بررسی نتایج آزمایش های مکانیک خاک
۴-۵ مطالعات ترافیک و تحلیل آماری ترافیک
۴-۵-۱ بررسی آمار ترافیک محور مشهد &ndash سه راهی باغچه
۴-۵-۱-۱ نحوه توزیع ترافیک در محور های رفت و برگشت
۴-۵-۱-۲ بررسی ترافیک سبک و سنگین بر حسب نوع وسیله نقیه
۴-۵-۲ بررسی آمار ترافیک محور ترافیک محور سه راهی باغچه &ndash تربت حیدریه
۴-۵-۲-۱ نحوه توزیع ترافیک در محور های رفت و برگشت
۴-۵-۲-۲ تفکیک ترافیک سبک و سنگین بر حسب نوع وسیله نقلیه
۴-۵-۳ محور تربت حیدریه &ndash سه راهی شادمهر
۴-۵-۳-۱ نحوه توزیع ترافیک در محور های رفت و برگشت
۴-۶ بررسی معایب سطح رویه آسفالتی مسیر مورد مطالعه
۴-۶-۱ مقدمه
۴-۶-۲ نحوه تعیین تعداد واحد های نمونه
۴-۶-۳ نحوه محاسبه PCI
۴-۶-۴ اشکال مختلف روسازی و بررسی میزان ترک ها و تعیین شاخص PCI
۴-۶-۴-۱ مسیر مشهد &ndash باغچه
۴-۶-۴-۲ مسیر سه راهی باغچه &ndash تربت حیدریه &ndash سه راهی شادمهر
۴-۶-۴-۳ تعیین وضعیت روسازی موجود و تعیین PCI قطعه ها
فصل پنجم : تحلیل اطلاعات
( بررسی رابطه بین پارامتر های مختلف روسازی با شاخص های تصادفات )
۵-۱ مقدمه
۵-۲ ایجاد انواع مدل های رگرسیون
۵-۲-۱ مدل رگرسیون خطی چندگانه
۵-۲-۲ مدل رگرسیون نمایی
۵-۲-۳ مدل رگرسیون کرافت
۵-۳-۴ مدل رگرسیون پواسون
۵-۳-۵ مدل رگرسیون دوجمله ای منفی
۵-۳ تحلیل مدل های رگرسیون و کنترل صحت آن
۵-۳-۱ مدل رگرسیون خطی
۵-۳-۲ مدل رگرسیون نمایی
۵-۳-۳ مدل رگرسیون کرافت
۵-۳-۴ مدل رگرسیون پواسون و دوجمله ای منفی
۵-۴ انتخاب مدل مناسب
۵-۴-۱ بررسی مدل های خطی، نمایی و کرافت
۵-۴-۲ بررسی مدل های پواسون و دو جمله ای منفی
۵-۵ نتیجه گیری
۵-۵-۱ مدل نرخ تصادفات
۵-۵-۲ مدل تعداد تصادفات
۵-۶ پیشنهادات
پیوست الف
پیوست ب
منابع و ماخذ
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع لاتین
سایت های اطلاع رسانی
چکیده انگلیسی
لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-2211-%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a7%d8%b1%d8%b4%d8%af-%d8%b9%d9%85%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%b1%d8%a7%d8%a8%d8%b7%d9%87-%d8%a8%db%8c/
- ۹۵/۰۴/۳۰