فرمت فایل : word(قابل ویرایش)تعداد صفحات73
مقدمه
همیشه نماد و نمادگرایی از اصول اولیه رو کرد تاریخی انسان بسوی هنر بوده به گونه&zwnj ای که می&zwnj توان در ابتدایی ترین نمونه&zwnj های هنری انسان ردپایی از نمادهای تعریف شده نزد انسان را مشاهده نمود انسان اولیه با قراردادن سمبل&zwnj ها و نشانه&zwnj هایی خاص توانست به زبانی مشترک دست یابد که همانا این زبان، زبان تصویر بود و انگیزه پیدایش خط نیز از همین نشانه&zwnj های تصویر بوجود آمد انسان در سیر تاریخی خود آنچنان با مهارت توانست به عناصر نمادین دست یابد که مهمترین تحولات تاریخ از پیدایش عناصر نمادین و نوشتاری آغاز شد.
وی با خلاصه کردن عناصر تصویری آرام آرام توانست خط را اختراع نماید و این اولین گام انسان هنرمند در راه پر مخاطره&zwnj اش در مسیر تکامل بشری بود &ndash اعتقاد و علاقه انسان همواره به آئین ها و روش&zwnj های گوناگون زندگی، از سوی دیگر همواره سبب ایجاد حرکاتی موزون و مشخص می&zwnj گردید، انسان اولیه بر اساس آئین&zwnj هایی که خویش به آنها دست یافته بود به پرستش عناصر طبیعی می&zwnj پرداخت و برای حرکات و اعمال روزمره خویش نیز آئین و روش&zwnj هایی را ابداع نمود که این آئین&zwnj ها در گذر زمان همراه با نهادها و عناصر تصویری نیز همراه شد.
برای مثال انسان در پرستش آتش همواره با حرکاتی موزون به دور آتش می&zwnj چرخید و با استفاده از رنگهای طبیعی و با الهام از طبیعت و به کمک نهادها و نشانه&zwnj های تجریدی ساخته دست خویش خود را آراسته می&zwnj نمود و به گونه&zwnj ای آئینی تشکر خویش خود را آراسته می&zwnj نمود و به گونه&zwnj ای آئینی تشکر خویش را از الهه آتش به جای می&zwnj آورد- پس از رشد تفکر در انسان، وی توانست با الهام از این آئین&zwnj ها و روشها و با تحقیق راجع به زندگی گذشتگان تمامی این روشها را در هم آمیزد و به گونه&zwnj ای از هنر نمایش نزدیک شود و این آغازی بود برای حرکات نمایشی که احیا کننده آئین&zwnj ها و روشهای انسانهای گذشته بود.
اینک انسان قرن حاضر پس از گذر از تمام دغدغه&zwnj های زندگی توانسته هنرهای متمایزی را پایه گذاری کند که هر یک ریشه در همان آئین&zwnj ها دارند 2-گونه از این هنرها که همواره با انسان همراه بوده&zwnj اند-نقاشی و نمایش هستند.
در گذر تاریخی هنر نقاشی تا به امروز شاهد پیدایش رشته جدیدی هستیم که سر منشا آن صنعتی شدن و پیشرفتهای روز افزون انسان امروزی بود، این رشته همان گرافیک است که امروزه به خدمت انسان آمده و زبانی نو به نام زبان تصویر را ابداع نموده است.
در آغاز تحولات صنعتی ابداع فرایند لیتوگرافی اولین گامها در جهت تمایز گرافیک به عنوان هنری مستقل از نقاشی برداشته شد.
فرایند لیتوگرافی که در سال 1798 م آلویس سنه فلدر-اهل باواریا آن را به ثبت رساند، در سده نوزدهم به کمال رسید. در سالهای آغاز سده نوزدهم، لیتوگرافی با آثار هنرمندانی چون دلاکروا و دومیه رواج یافت- چاپ گران این فرایند را برای تهیه چاپ&zwnj های سیاه و سفید از نقشه&zwnj های برگه&zwnj های نت و تصویر سازی&zwnj های جذاب یافتند. این چاپ&zwnj ها سپس به شکل منفرد یا به صورت کتابهای صحافی شده&zwnj ای فروخته شدند که متن آنها به روش برجسته چاپ شده بود.
هر چند چاپ برجسته فرایند انتخابی برای چاپ متن و گراوور سازی&zwnj های چوبی سیاه و سفید بود اما گرایش شدید به آن زمانی حاصل شد که این فرایند در چاپهای بیش از یک رنگ نیز وارد گردید. از سوی دیگر، لیتوگرافی به دلیل انطباق و تفکیک&zwnj های رنگ خود، که با سهولت نسبی و هزینه اندک انجام می&zwnj شد، مطلوب واقع گردید.
در میانه سده نوزدهم، لیتوگرافی رنگی یا کرومولیتوگرافی با چاپ&zwnj های لوکس و مجلل که در تهیه آنها تا سی و دو سنگ با رنگ&zwnj ها و انگیزه&zwnj های مختلف به کار رفته بود، بی نهایت رواج یافت. شاید چشمگیرترین نمونه&zwnj های کرومولیتوگرافی پوسترهای تبلیغاتی یک و دو ورقی باشد که در نیمه دوم سده نوزدهم از روی سنگ&zwnj های بزرگ لیتوگراف چاپ شدند.
از جمله معروفترین طراحان پوستر ژول شره، اوژن گراسه، تئوفیل استینلن، آلفونس موشا و هانری دو تولوزلوترک هنرمندان فرانسوی و پیشگامان عصر طلایی پوستر بودند.
لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-5584-%d9%86%d9%82%d8%a7%d8%b4%d9%8a-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d9%83%d8%b3%d9%be%d8%b1%d8%b3%d9%8a%d9%88%d9%86%d9%8a%d8%b3%d9%85/
- ۹۵/۰۵/۱۹