لینک *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه25
دلایل بر لزوم معاد الیه مرجعکم جمیعا وعد الله حقا در این جمله معاد را خاطر نشان مى&rlm سازد، همچنانکه جمله قبلى مبدا را تذکر مى&rlm داد، وجمله وعد الله حقا از باب قائم شدن مفعول مطلق مقام فعلش مى&rlm باشد، و معناى جمله: وعده الله وعدا حقا است، یعنى خداى تعالى وعده داده وعده&rlm اى حق. کلمه حق عبارت است از چیزى که اصل و واقعیت داشته باشد و خبر، مطابق آن&rlm واقعیت&rlm باشد.بنا بر این، خبر و یا به عبارتى وعده&rlm اى که خداى تعالى مى&rlm دهد به اینکه معادى درپیش است&rlm حق بودنش به این معنا است که خلقت الهى به نحوى صورت گرفته که جز بابرگشتن موجودات به سوى او تام و کامل نمى&rlm شود، و از جمله موجودات یکى هم نوع بشر است&rlm که باید به سوى خداى تعالى برگردد.و این مانند سنگى است که از آسمان به طرف زمین&rlm حرکت مى&rlm کند که با حرکت&rlm خود وعده سقوط بر زمین را مى&rlm دهد، چون حرکتش سنخه&rlm اى است&rlm که جز با نزدیک شدن تدریجى به زمین و جز ساقط شدن و آرام گرفتن در روى زمین تمام&rlm نمى&rlm شود، اشیاء عالم نیز چنین&rlm اند، حرکتشان نهایتى دارد و آن برگشت&rlm به خداى تعالى است، به همان مبدئى که از آنجا حرکت را آغاز کردند، آیه زیر همین معنا را خاطر نشان ساخته&rlm مى&rlm فرماید: یا ایها الانسان انک کادح الى ربک کدحا فملاقیه (1) دقت فرمائید. انه یبدؤا الخلق ثم یعیده لیجزى الذین آمنوا و عملوا الصالحات بالقسط... این جمله، جمله الیه مرجعکم جمیعا را تاکید، و معناى اجمالى رجوع و معاد را که&rlm این جمله متضمن آن است تفصیل و شرح مى&rlm دهد. ممکن هم هست تعلیل آن جمله متقدم باشد، و بخواهد به دو حجت و برهانى که قرآن&rlm همواره به آن دو حجت&rlm بر اثبات معاد استدلال مى&rlm کند اشاره نماید.حجت اول را جمله: انه&rlm یبدؤا الخلق ثم یعیده
لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-98446-%d8%aa%d8%ad%d9%82%db%8c%d9%82-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d8%af%d9%84%d8%a7%d9%8a%d9%84-%d8%a8%d8%b1-%d9%84%d8%b2%d9%88%d9%85-%d9%85%d8%b9%d8%a7%d8%af/
- ۹۵/۰۵/۳۰