بهترین دانلود 20

  • ۰
  • ۰
مقاله

مقاله




فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات:49

فهرست مطالب:
نقش مَسکن در جامعه امروزی
چکیده
مقدمه
جمعیت و خانوار در ایران
پیش&zwnj بینی جمعیت و هماهنگی و نظارت
سیاست&zwnj های مسکن در ایران
سیاست های مسکن در اروپا
دسته بندی مشکلات
راه حلها

چکیده :
مسکن در میان نیازهای مختلف انسان یکی از عوامل تعیین کننده و زندگی او می&zwnj باشد و کمیت و کیفیت و شرایط مکانی آن با روح و روان و سلامتی انسان ارتباط مستقیمی دارد. آمار قبل از انقلاب و بعد از آن مخصوصاً تهیه&zwnj کنندگان برنامه&zwnj های دوم و سوم مسکن، به اهمیت این نکته توجه کافی مبذول نکرده&zwnj اند.
به عنوان مثال برنامه دوم تعداد واحدای مسکونی مورد نیاز را 5/2 میلیون واحد برآورد می&zwnj کند. وزارت مسکن و شهر&zwnj سازی تنها برای ساختن 5 درصد آن متعهد می&zwnj شود و 95 درصد بقیه را بعهده بخش خصوصی قرار می&zwnj دهد. بخشی که نه تعریفی از آن بدست داده شده و نه تکلیفی برای آن مقرر شده است. نمونه محصول کار 6 ساله این بخش برج&zwnj سازی شمال تهران است که مشکلات قابل توجهی دارد.
در کشورهای اورپای غربی حداقل با 4 نوع سیاست به این امر پرداخته&zwnj اند و غالب آن کشورها در سیاست&zwnj های خود بصورت نسبی موفق بوده&zwnj اند. این چهار نوع سیاست&zwnj گذاری عبارت بوده از: 1. دست راستی (راست&zwnj گرا) 2. دست چپی (چپ&zwnj گرا) 3. میانه&zwnj رو 4. تاجریزم، که هر کدام بنحوی توانسته&zwnj اند در زمینة تأمین نیازهای مسکونی به نتایج نسبی قابل قبول برسند.
این مقاله بر آن است که این سیاست&zwnj ها را به صورت کلی با سیاست&zwnj های برنامه&zwnj های دوم و سوم مقایسه و امید می&zwnj رود نتایجی که بدست می&zwnj آید قابل استفاده در سیاست&zwnj گذاری مسکن باشد.
طی این مقاله جمعیت و خانوار و تعداد واحدهای مسکونی در سال 1375 و کمبودهای مسکن در سطح کشور بررسی شده است. با توجه به جدول شماره (1) تعداد 68482 واحد، چادر کپر و آلونک هستند و چنین واحدهایی نمی&zwnj توانند در مقابل زلزله پایداری داشته باشند. با توجه به جدول شماره (2) کمبود مسکن در سال 1375 برابر بوده با 696/117 واحد.
سپس پیش&zwnj بینی جمعیت تا سال 1400 با توجه به منابع موجود معمول گردیده و بر هماهنگی بین وزارت خانه&zwnj ها در امر مسکن و نظارت بر چگونگی هماهنگی تأکید شده است و عناوین اجزاء اصلی مسکن مطرح شده و در این باره قوانین و مقررات هماهنگ مورد نظر قرار گرفته است.
طی این بررسی بصورت کوتاه موضوع درآمد جمعیت ایران مورد بررسی قرار گرفته است و در این باره عدم تطابق قیمت برجها با متوسط درآمد مردم مورد نظر بوده و اینکه برجها برای ثروتمندان ساخته می&zwnj شود و بسیاری در آنها خالی است ولی از سوی دولت به این نکته توجهی نمی&zwnj شود.
سپس مشکلات برجسازی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
طی عناوین بعدی سیاست&zwnj گذاری مسکن در اروپای غربی و انگلیس مورد بررسی قرار گرفته و سعی شده تجزیه تحلیل مربوط به این بررسی با سیاست&zwnj های مسک ایران مقایسه شود. بعنوان مثال سیاست خصوصی در انگلستان که طی آن به خریداران بناهای مسکونی وام با درصد سود بسیار پائین اختصاص می&zwnj یابد و یا اینکه طی برنامه خصوصی سازی سازندگان بخش خصوصی تعریف و برای هر کدام تکالیف معینی تعیین می&zwnj شده است و قوانین مشخصی برای کار آنها معین می&zwnj شده است. چنین سیاست&zwnj هائی در ایران نیز قابل عمل است. یا اینکه سیاستمداران مسکن در کشورهای اروپائی سعی می&zwnj کنند بین واحدهای ملکی و استیجاری از نظر تعداد آنها، تعادل ایجاد کنند. نکته مهم اینکه سیاست&zwnj گذاری مسکن در اروپای غربی بفکر رفاه مردم هستند و هر گونه گرایش سیاسی داشته باشند باز در رابطه به کنترل بخش خصوصی و کنترل قیمت ساختمانهای ملکی و استیجاری اقدامات مؤثری انجام می&zwnj دهند. مؤسسات مالی آنها با درصدهای سود و بسیار پائین بخش بزرگی از قیمت واحد مسکونی را به خریداران وام می&zwnj دهند و درآمد ماهانه آنها را در دراز مدت بعنوان اقساط دریافت می&zwnj کنند و قیمت ملک از سوی مهندس مؤسسه مالی تعیین می&zwnj شود و مالک ساختمان حق اعتراض به آن قیمت ندارد.
در سیاست&zwnj های مسکن ایران تنها برنامه&zwnj های پنجساله مسکن با برنامه&zwnj های کشورهای اروپائی قابل مقایسه است. در این باره نحوه سرمایه&zwnj گذاری دولت در امر مسکن قبل و بعد از انقلاب، مورد بررسی قرار گرفته است.
و همچنین سیاست (پاک) پس&zwnj انداز- انبوه&zwnj سازی و کوچک&zwnj سازی مورد تحلیل قرار گرفته است. این زمینه با سیاست&zwnj های اروپائی قابل مقایسه نیست و چنین نتیجه&zwnj گیری شده که از میان سیاست&zwnj های فوق پاره&zwnj ای موفق و پاره&zwnj ای دیگر ناموفق بوده است. وام مسکن در بانک مسکن برای خرید یک واحد 75 متری کافی نیست و 24 درصد سود دارد که تقریباً وام دریافتی دو برابر شده و در مدتی کوتاه باید پرداخت شود.
ساختمانهای اجاره بشرط تملیک که از سوی وزارت مسکن و شهرسازی تعقیب می&zwnj شوند نتوانسته در قیمت ساختمانهای ساخته شده از سوی بخش خصوصی تأثیری بجای گذارد. و همچنان مسکن اقشار محروم کم&zwnj درآمد بدون متولی باقی مانده است.
مشکل بزرگ دیگر ساختمانهایی است که روی پایه آجری ساخته شده&zwnj اند و بدون اسکلت فلزی یا بتنی هستند و برابر آمارهای موجود 60 درصد ساختمانهای تهران و تبریز چنین هستند و نتیجه اینکه اینگونه ساختمانها در مقابل زلزله پایداری ندارند و سرعت و پایداری آنها پروژه بسیار بزرگی است که همت شهرداریها و وزارت مسکن و شهرسازی را طلب می&zwnj کند.
تخریب ساختمانهای موجود نیز مشکل دیگری است که ساختمانهای 1 و 2 و 3 طبقه بتن آرمه و اسکلت فلزی را تخریب می&zwnj کنند و بجای آن ساختمانهای 7 طبقه می&zwnj سازند که چنین امری نقض کامل منابع ملی است.
طی این مقاله مشکلات مسکن در 18 شماره دسته&zwnj بندی شده است و راه حلها نیز به آن 18 مورد پاسخ داده&zwnj اند.
در انتهای راه حلها سیاستهای بارز کشورهای اروپائی مطرح شده است که می&zwnj تواند در سیاستگذاری مسکن مورد استفاده سیاستگذاران مسکن کشور قرار گیرد.



دریافت‌فایل



لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-2464-%d9%85%d9%82%d8%a7%d9%84%d9%87-%d9%86%d9%82%d8%b4-%d9%85%d8%b3%d9%83%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%ac%d8%a7%d9%85%d8%b9%d9%87-%d8%a7%d9%85%d8%b1%d9%88%d8%b2%d9%8a/
  • ۹۵/۰۴/۳۱
  • saeed makani

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی