بهترین دانلود 20

  • ۰
  • ۰

معرفی مکان کارآموزی:

شرکت سهند رایانه صبا یک شرکت تجاری و خدماتی می باشد. ازجمله خدمات ارائه شده توسط این شرکت میتوان به تهیه و فروش کامپیوتر و ل&zwj وازم جان&zwj بی آن ، همچنین تعمیر و عیب یابی قطعات سخت افزاری و نمایندگی فروش و تعمیر محصولات LG اشاره کرد.
مدیر عامل شرکت سهند رایانه جناب آقای مهندس فرج قره خانی می باشدو کارمندان دیگر شرکت نیز سهام دار شرکت می باشند .

ارزیابی بخشهای مرتبط با رشته علمی کارآموز:

با توجه به اینکه شرکت سهند رایانه در زمینه سخت افزار و نرم افزارفعالیت می کند، به این ترتیب کارآموزان معرفی شده به شرکت میتوانند در زمینه نرم افزار و سخت افزار کامپیوتر فعالیت نماید. اینجانب شخصا در زمینه اسمبل کردن کامپیوتر و نصب سیستم های عامل ویندوز ، همچنین نصب برنامه های کاربردی فعالیت می کردم.

برنامه های آینده شرکت:شرکت دارای برنامه هایی برای آینده است . از جمله برنامه های آینده شرکت ، برگذاری کلاسهای کامپیوتر و همچنین شبکه و نرم افزارهای شبکه را می توان نام برد.


معرفی قطعات سخت افزاری یک سیستم و گزارش مونتاژ آن


1. سخت افزار کامپیوتر
2. سیستم چیست؟
3. اجزای اصلی سخت افزار کامپیوتر
4. قطعات مورد نیاز برای تهیه یک سیستم کامپیوتری


1ـ سخت افزار کامپیوتر چیست؟

سخت افزار مجموعه ای از عناصر و مدارها و بردها ی الکترونیکی است .به عبارت دیگر می توان گفت اجزای فیزیکی و قابل لمس کامپیوتر سخت افزار نامیده می شود.

2ـ سیستم چیست؟

سیستم مجموعه ای از عناصر مرتبط به هم است. بدین معنی که اطلاعاتی را به عنوان ورودی می پذیرد و با انجام عملکرد معینی روی انها یک سری خروجی به عنوان نتیجه ناشی از عملکرد مجموعه بر روی ورودیها ارائه می دهد.

* با توجه به تعریف فوق کامپیوتر نیز نوعی سیستم است.

3- اجزای اصلی سخت افزار کامپیوتر:
کامپیوتر به عنوان یک سیستم دارای پنج قسمت اصلی می با شد که عبارتند از:
&bull حافضه اصلی
&bull واحد حساب و منطق
&bull واحد کنترل
&bull واحد ورودی
&bull واحد خروجی

4- قطعات مورد نیاز برای تهیه یک سیستم کامپیوتری و نحوه مونتاژ آنها:

قبل از شروع به مونتاژ ابتدا باید قطعات زیر را برای شروع تهیه کنیم:
کیس ـ مادر بورد ـ مانیتور ـ صفحه کلید ـ CPUیا ریز پردازنده دیسک سخت یا HARD DISK ـ حافظه اصلی یا RAMـ کارت گرافیکی - کارت مودم ـ کارت صدا ـ CDROM ـ فلاپی درایو


الف:قطعات اصلی که نیاز به مونتاژ ندارند:
&bull کیس :
که در بر گیرنده همه قطعات داخلی یک سیستم کامپیوتری می باشد.کیس می تواند به دو شکل رومیزی و یا برج باشد.

(شکل یک کیس به حالت برج)

&bull مادر بورد :
که قطعات سخت افزاری مختلف برروی جایگاههای موجود بر روی آن نصب خواهند شد و انتخاب نوع آن عمدتا بستگی زیادی به نوع پردازنده دارد.در زیر یک نمونه از مدل های مادر بورد دیده می شود:

( نمونه یک مادر برد)

نصب MAIN BOARD بر روی کیس:
برای نصب مادر بورد روی کیس ابتدا محافظ های آن را بر روی کیس می بندیم،سپس مادر برد را به آرامی روی آنها قرار داده و قسمتهایی که در پشت کیس، محل قرارگیری درگاهها می باشند را، باز میکنیم. و با قرار دادن کامل آن در محل مخصوص ، مادر بورد را با پیچهای مخصوص آن می بندیم.پس از نصب مادربورد سیم های منبع تغذیه موسوم به ATX را به آن متصل می کنیم.

(یک مادر بورد نصب شده روی کیس)
با نصب مادر بورد میتوان دیگر اجزاء سخت افزاری مانند کارت گرافیکی و مودم را روی آن نصب کرد که در زیر به آنها نیز خواهیم پرداخت.نمونه یک مادر بورد نصب شده در شکل فوق دیده می شود.
&bull مانیتور :
که بسته به نوع کارت گرافیکی به کار رفته در سیستم نوع آن می تواند VGA,SVGA,8514/A باشد.مانیتورهای امروزی به دو دسته مانیتورهای CRT و مانیتورهای LCD تقسیم می شوند.که هر یک از آنها مزیت خاصی دارد.مانیتور نمایش دهنده خروجی کامپیوتر است.

&bull صفحه کلید:
که باید نوع استاندارد ان را که 101 کلید دارد انتخاب کرد.سه نوع صفحه کلید در بازار موجود است که عبارتند از :
1- صفحه کلید پد پلاستیکی
2- صفحه کلید میکروسوئیچ
3- صفحه کلید خازنی

&bull پرینتر:که می تواند از نوع جوهر افشان یا لیزری یا سوزنی باشد.که معمولا از پرینترهای لیزری به علت بالا بودن کیفیت چاپ و سرعت خوب آن و کم هزینه تر و کم صداتر بودن استفاده می شود.
&bull موشواره یاmouse : که به وسیله آن در محیط های گرافیکی نظیر ویندوز به راحتی کارها انجام می شود.موشها نیز دو نوع OPTICAL و ساده دارند.

ب:قطعاتی که باید روی قطعات اصلی(مادر بورد) نصب شوند:

&bull CPU یا ریز پردازنده :
واحد پردازنده مرکزی یا CPU یک تراشه چند سانتیمتری است که از دو قسمت اصلی واحد کنترل واحد حساب و منطق ، همچنین تعدادی ثبات که نقش حافظه موقتی را ایفا می کنند ، تشکیل می شود.برای محافظت از این قطعه بسیار مهم در کامپیوتر آن را در داخل یک حفاظ تعبیه کرده اند و یک فن، حرارت آن را کنترل می کند تا از صدمات احتمالی جلوگیری کند.این قطعه بر روی مادر بورد بر روی پینهای مشخص موجود قرار میگیرد که بعد از قرار گرفتن البته بسیار با احتیاط ضامن آن نیز باید به آرامی جا انداخته شود. برای نصب آن روی سوکت مربوطه ابتدا بیت اندیکاتور(مشخص کننده)را با محل سوراخها چک کرده و آنرا به آرامی در محل قرار داده و با اندکی فشار جای می اندازیم.

( 1 ) ( 2 ) (3)

(4) (5)
در زیر نیز یک نمونه ریز پردازنده پنتوم تری(III) همراه فن و اسلات آن دیده می شود:


دیسک سخت یا HARD DISK :
از مهمترین قطعات یک سیستم کامپیوتری می باشد که در واقع به عنوان حافظه کمکی یک کامپیوتر کلیه اطلاعات و برنامه های مورد احتیاج کاربر را ذخیره می کند.از مهمترین پارامترهای یک دیسک سخت ظرفیت آن یا به عبارتی میزان حجم ذخیره اطلاعات در آن است.این قطعه نیز پس از شناسایی محل نصب در اولین موقعیت از قسمت جلوی مادر بورد نصب می شود.

برای نصب مادر بورد بر روی کیس ابتدا آن را در محل مخصوص هارد گرفته و با 4 عدد پیچ مخصوص هارد دیسک انرا در محلش ثابت می کنیم سپس کابل های دیتا و پاور را به آن وصل می کنیم.



(هارد ، نحوه نصب ، محل نصب)
&bull حافظه اصلی یا RAM:
این نوع حافظه از جنس نیمه هادی بوده و به صورت مجموعه ای متشکل از چندین IC واقع در یک برد الکترونیکی در کامپیوتر قرار می گیرد.این حافظه را می توان به صورت مجموعه ای از چند خانه در نظر گرفت که هر یک نشانی منحصر به فردی دارد . وقتی که پردازنده مرکزی به اطلاعات موجود در خانه ای از حافظه نیاز دارد نشانی آن محل را گرفته و جهت خواندن داده های مورد نظر مستقیما به سراغ آن می رود.
این نوع حافظه که در همه کامپیوتر ها از نوع دینامیک هست در کامپیوترهای قدیمی تر بصورت ای سی هایی بر روی مادر بورد و معمولا بر روی سوکت نصب بود اما امروزه بر روی کارتهایی که به آن ماژول حافظه گفته می شود قرار داشته و براحتی برروی مادر بورد قابل نصب می باشد. این قطعه بصورت یک کارت می باشد که بر روی یکی از اسلاتها یا شکافهای توسعه برروی مادر بورد قرار می گیرد که با کمی فشار در جای خود می افتد و نگهدارنده هایی آن را محکم می کنند.


(محل نصب RAM که به MEMORY MODULE SOKET معروف است.)


(RAM،محل نصب آن ،طریقه نصب)


&bull کارت تصویریا کارت گرافیکی :
که اکثر انواع جدید ان از نوع VGA می باشد. چون در این نوع از کارتهای گرافیکی سیگنالهای R,G,B به صورت آنالوگ تولید می شود عملا در این خانواده محدودیت تعداد رنگ وجود ندارد و بر حسب اندازه حافظه RAM موجود در کارت تصویر می توانند تعداد نا محدودی رنگ با وضوح مختلف ایجاد کرد.میتوان از روی کانکتور پشت کارت تصویر این نوع کارت تصویر را شناسایی کرد بطوریکه کانکتور کارتهای VGA از نوع سه ردیفه و دارای 15 پین می باشد در صورتی که انواع قدیمی کانکتور دو ردیفه و 9 پین می باشد.کارتهای تصویر امروزی برحسب نوع شکاف توسعه ای که برای ان طراحی می شود به انواع ISA,EISA,VESA,PCI تقسیم می شوند.این کارت بر روی قسمتی از مادربورد در قسمت انتهایی که بتواند با مانیتور ارتباط داشته باشد نصب می شود.



(کارت گرافیکی ، محل نصب آن ، و طریقه نصب آن)

(اسلات AGP جهت نصب کارت گرافیکی)


&bull کارت مودم:
این قطعه وسیله ای برای تبدیل سیگنالهای آنالوگ به دیجیتال و دیجیتال به انالوگ از طریق خط تلفن می باشد.این قطعه در قسمت انتهایی در محل مخصوص خودش بر روی مادر بورد که یک قسمت هم با بیرون برای اتصال به خط تلفن دارد نصب می شود.

طریقه نصب مودم : طریقه نصب آن کاملا مشابه کارت گرافیکی است با این تفاوت که آن را در اسلاتهای موسوم به PCI نصب می کنند. در زیر نمونه آنرا می بینید:

(مودم) (اسلات PCI )
کارت صدا:
این کارت برای استفاده از امکانات صوتی در کامپیوتر تعبیه شده است .این کارت نیز در قسمت انتهایی برای اینکه بتواند با اسپیکر هم ارتباط داشته باشد نصب می شود در نهایت ارتباط آن با سی دی درایو هم باید برقرار شود.نصب آن مشابه مودم است و در اسلات PCI نصب می شود.


(کارت صوتی) و (مکان نصب آن روی کیس و مادر بورد)


&bull CD درایو:

درایوهای سی دی یا همان لوح فشرده نوری متداولترین وسیله جانبی قابل استفاده در کامپیوترهای امروزی می باشند.این دیسکها می توانند حجم بسیار زیادی از اطلاعات را در خود نگهداری کنند.آخرین سرعت خواندن آن درایو برروی آن نوشته شده است .می توان از CD READER- WRITER هم بجای آن استفاده کرد تا نیاز به نصب WRITER به طور جداگانه نباشد.این قطعه در قسمت جلوی کیس در اولین مکان از بالا نصب می شود.در زیر تصاویر و نحوه نصب CD-ROM را آورده ایم :

&bull فلاپی درایو :
می توانند به دو گروه 3.5 و 5.25 اینچی تقسیم شوند.که معمول 3.5 اینچی است. از این درایو برای نقل و انتقال اطلاعات استفاده می شود.این قطعه نیز بر روی کیس در قسمت جلو و در اولین مکان از پایین نصب می شود.



(فلاپی درایو و محل نصب آن ، طریقه نصب)
در انتها نیز تمامی کابل های DATA و POWER و ... را به دستگاه متصل کرده و در کیس را می بندیم در زیر شکل آنرا می بینید:

نصب کابل ATX منبع تغذیه نصب کابل DATA در IDE ها

نصب کابل DATA روی CD_ROM کابل POWER مخصوص فلاپی درایو

کابل DATA , POWER یرای هارد دیسک

کابل های مربوط به CD- ROM

نمونه اسمبل شده و تکمیل یک سیستم کامپیوتری

نرم افزار

نرم افزارها برنامه هایی هستند که درکامپیوترها نصب ودرکار های مختلف استفاده می شوند . یک سیستم کامپیوتری بدون داشتن برنامه به هیچ دردی نمی خورد . پس وجود هر دوی سخت افزار و نرم افزار و تعامل آنها باعث کارآمدی یک سیستم کامپیوتری می شود.
نرم افزارهای کامپیوتری به دو دسته عمده تقسیم می شوند: سیستم های عامل و برنامه های کاربردی. سیستم های عامل نظیر ویندوز دارای سه وظیفه اساسی هستند که عبارتند از:

1- کاربرد کامپیوتر را آسانتر می کنند.
2- موجب استفاده کارآمدتر از سیستم می شوند.
3- سیستم عامل ها به ترتیبی ایجاد می شوند تا قابل توسعه و غلط گیری و دارای قابلیت افزودن قابلیتهای جدید به آن می باشند.

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله 32 صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید



دریافت‌فایل



لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-106651-%d8%af%d8%a7%d9%86%d9%84%d9%88%d8%af-%d9%85%d9%82%d8%a7%d9%84%d9%87-%d9%83%d8%a7%d8%b1%d9%88%d8%b1%d8%b2%d9%8a-%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%be%db%8c%d9%88%d8%aa%d8%b1-%d8%b4%d8%b1%d9%83%d8%aa/
  • ۹۵/۰۶/۳۰
  • saeed makani

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی